Update: Conform ultimelor declarații și știri, CNAIR va decide proiectantul până la jumătatea lui Mai 2024.
După o serie de amânări, procesul de licitație pentru desemnarea firmei care va continua studiul de fezabilitate pentru Autostrada Brașov – Bacău (A13) pare să se apropie de final. Data de 12 aprilie, stabilită ca limită, a trecut fără un câștigător, dar conform declarațiilor de la CNAIR, decizia finală va fi anunțată în următoarele 30 de zile.
Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a indicat recent că licitația este în etapa finală de evaluare și se așteaptă ca în această lună să fie desemnat un câștigător. Ofertele au venit din partea firmelor Consitrans, Mega Muhendislik și Explan, fiecare luptând pentru contractul ce prevede finalizarea unui studiu esențial pentru construcția autostrăzii de 164 km dintre Brașov și Bacău.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat întârzierile prin necesitatea clarificărilor solicitate de CNAIR de la Agenția Națională pentru Achiziții Publice, inclusiv asupra aspectelor geotehnice ale proiectului, care tradițional erau abordate în fazele ulterioare de proiectare. Aceste detalii ar fi trebuit să accelereze procedura, însă au condus la extinderi repetate ale termenelor.
Acum, cu asigurări că licitația nu va mai fi anulată și cu promisiunea unei decizii iminente, se pare că proiectul Autostrada A13 va putea în sfârșit să avanseze spre faza de proiectare și ulterior de construcție.
Știrea Originală
La mai bine de un an de la demararea celei de-a treia licitații pentru finalizarea studiului de fezabilitate, CNAIR nu a reușit încă să desemneze un proiectant pentru Autostrada Brașov-Bacău (A13). Ultimul termen stabilit pentru anunțarea câștigătorului, 12 aprilie, a trecut fără o decizie, marcând astfel a cincea amânare a licitației care a avut inițial termenul în octombrie 2023.
CNAIR a înregistrat dificultăți repetate în stabilirea unui proiectant, având în vedere că prima licitație a fost anulată după retragerea câștigătorului și a doua nu a atras niciun ofertant. Licitația curentă, cu un buget estimat între 77 și 91 de milioane de lei, include nu doar elaborarea studiului de fezabilitate, ci și servicii de monitorizare geotehnică și asistență tehnică pe durata proiectării și execuției, extinzând durata totală a contractului la 125 de luni.
Potrivit Ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, întârzierile includ clarificări necesare de la Agenția Națională pentru Achiziții Publice, și complexitățile unor studii geotehnice inițial planificate pentru etapele ulterioare de proiectare. Recent, CNAIR a primit răspunsul de la ANAP, ceea ce ar putea accelerar procesul de selecție a câștigătorului.
În total, trei oferte au fost depuse de firmele Consitrans, Mega Mühendislik și o asociere condusă de Explan SRL. Proiectul autostrăzii, ce va avea o lungime de aproximativ 164 km, reprezintă o componentă esențială pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din regiune.